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Overview
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Chim↑Pom は 2014 年からアメリカ合衆国の国境問題をテーマとした、「COYOTE」 (2014, NYと東京で展示)、「U.S.A. Visitor Center」(2016)、「LIBERTAD」「The Grounds」 (ともに 2017)を制作し てきました。今回の新作を含むこれらの連作プロジェクトは、Chim↑Pomのメンバー、エリイが抱えるアメリカへの入国規制(※)という個人的な問題をきっかけとして、古今東西さまざまな場で引かれてきたボーダーに着目し制作したものです。また、2015年、Chim↑Pom イニシアティブのもとでスタート した、東京電力福島第一原発の事故によってできた帰還困難区域内での国際展「Donʼt Follow the Wind」も、世界中のさまざまな「立ち入れない場所」を Chim↑Pom が意識するきっかけとなりました。
(※)この問題はそもそも、エリイが日本のテレビ番組のハワイロケに参加する際に、クルーのひとりがアメリカのイミグレーションのブラックリストに入っており、彼と同行予定だったエリイを含む出演者数人が入国を拒否されたことに起因している。 以来、エリイやほかの出演者はESTA申請を拒否され続けている。
“The other side” presents their series of works on the theme of borders, migration, and freedom staged along the border wall in Tijuana, Mexico and San Diego, U.S.A., from 2014 to 2017.Chim↑Pom has been creating works such as COYOTE (2014, exhibited in NY and Tokyo), U.S.A. visitor center (2016); a tree house to look over the U.S.-Mexico border as well as the two above works(LIBERAD, the grounds), built in the tree of the family's garden., LIBERTAD ; a grave for liberty built on American land; and The Grounds (both 2017);a hole dug along the Mexican border; dealing with the border issue of the U.S. since 2014. Chim↑Pom began this series after Ellie was restricted from entering the U.S.*, which drew them to work on borders in various places throughout the history.
*The problem occurred when Ellie joined a Japanese TV show shooting in Hawaii. One of the crew was found to be on the black list of American immigration and some people in the group were declined to enter the United States. Since then, Ellie and others have been rejected their ESTA application.
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Index
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The other sidethe other side
COYOTECOYOTE
U.S.A. Visitor CenterU.S.A. Visitor Center
The GroundsThe Grounds
LIBERTADLIBERTAD

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The other sideThe other side
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The other side
2017
Chim↑Pom 展
“The other side”
2017年2月18日(土)̶ 4月9日(日)@ 無人島プロダクション
The other side
2017
Chim↑Pom Solo Exhibition
“The other side”
Saturday 18th Feburary 2017 ̶ Sunday 9th April 2017 @ Mujin-to Production, Tokyo


  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The other sideThe other side

    photo:Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo


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COYOTECOYOTE
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COYOTE
2014
Chim↑Pomのメンバー・エリイが抱えるアメリカへのイミグレーション問題という個人的な事実をベースにした本作は、コヨーテと呼ばれるメキシコからの密入国斡旋業者について話し合うギャラリースタッフとのミーティングをおさめたSkypeビデオと、ヨーゼフ・ボイスのパフォーマンス「コヨーテ-私はアメリカが好き、アメリカも私が好き」を引用したインスタレーションによる、「展覧会をキャンセルする」作品である。ニューヨークという現実の場所を作品のステージにしながらも、「現地制作ができない/許されていない」エリイはインターネットでしかパフォーマンスを行えず、自らインスタレーションを作れない。しかしそれによってChim↑Pomは、歴史的には移民の窓口であったニューヨークにまつわる現在のさまザまな矛盾――9.11以降、セキュリティ強化によって拡大し たイミグレーションや不法移民の問題、アメリカを世界やアートの中心と捉えて人が群がる風潮や、その背景にある国の威信......などを暴き出そうと試みる。 ボイスがパフォーマンスを行った70年代と違い、「アメリカ」をテーマにした本パフォーマンスを展示する2014年のギャラリーには、アーティストもコヨーテもいない。
COYOTE
2014
A work to cancel the show. It consists of a video of a Skype meeting conducted between Chim↑Pom and a gallery staff in New York discussing human traffickers so-called "coyotes" and installation referred to the pivotal performance by Joseph Beuys, I Like America and America Likes Me (1974). The work was originally planned to have a new performance by Ellie in New York, however, only the exhibition preparation process was exhibited as installation since Ellie could only give a performance over the Internet due to her personal difficulty of entering the U.S. Through this work, Chim↑Pom attempts to expose the contradictions surrounding modern day New York City which historically served as the main gateway for immigrants to America: a social trend that populations all over the world draw to America as the center of art world and global society, increasing illegal immigration following the strengthened security after 9.11, America’s national pride, etc. Differ from the 70’s the time Beuys did his performance with a real coyote, there is no artist or “coyote” to perform in the gallery at the present time.


  • COYOTECOYOTE
    2014 インスタレーション2014 installation
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • COYOTECOYOTE
    2014 インスタレーション2014 installation
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • COYOTECOYOTE
    2014 インスタレーション2014 installation
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • COYOTECOYOTE
    2014 インスタレーション2014 installation
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • COYOTECOYOTE
    2014 インスタレーション2014 installation
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo


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U.S.A. Visitor CenterU.S.A. Visitor Center
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U.S.A. Visitor Center
2016
ティファナには Libertad(リベルタ。「Liberty、自由」のスペイン語)と呼ばれる国境沿いの地域があり、そこにはアメリカに立ち入れない多くの人々が住み着いている。そこで Chim↑Pom は今回のプロジェクトの協力者となる家族に出会う。スラムに住む彼らの家はDIYによって建てられており、国境壁が自宅の庭や部屋の壁として利用されている。
U.S.A. Visitor Center
2016
Chim↑Pom met a family who lives in Colonia Libertad, located by the border in Tijuana. They live in a slum and their self-built house stands by the wall, incorporating the border wall as a part of their own property. There is a big tree in their garden, which stands out in the neighborhood. In July 2016, Chim↑Pom built USA Visitor Center, a tree house for the people who are living right there in front of the U.S. but are unable to enter the country.


  • U.S.A. Visitor CenterU.S.A. Visitor Center
    20162016
    Photo by Osamu Matsuda
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • U.S.A. Visitor CenterU.S.A. Visitor Center
    20162016
    Photo by Osamu Matsuda
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • U.S.A. Visitor CenterU.S.A. Visitor Center
    20162016
    Photo by Osamu Matsuda
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo


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The GroundsThe Grounds
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The Grounds
2016
エリイによる私的なアクションであるとともに、メキシコ側の国境沿いに掘った実際の穴。穴は地下に刺さった国境壁と、その下のアメリカとメキシコの境界である土にまで行き当たる。そこまで潜ったエリイは、その土に足跡を残した。アメリカのオーバーグラウンドには立てないエリイが、アンダーグラウンドでアメリカの地に合法的に足を踏み入れるプロジェクト。
The Grounds
2016
The Grounds is Ellie’s personal action as well as a real hole dug on the Mexican side along the border. The hole directs towards the border wall inserted underground. Ellie went inside the hole and left her footprints at the end of that hole, which is in fact U.S. ground. This is the project for Ellie, who cannot stand above ground in the U.S., legally setting foot on the underground earth.


  • The GroundsThe Grounds
    20162016
    Photo by Yuki Maeda
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The GroundsThe Grounds
    20162016
    Photo by Yuki Maeda
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The GroundsThe Grounds
    20162016
    Photo by Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The GroundsThe Grounds
    20162016
    Photo by Kenji Morita
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • The GroundsThe Grounds
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo


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LIBERTADLIBERTAD
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LIBERTAD
2016
「LIBERTAD」は、アメリカ側に設置された。 現在、国境には新旧二つの壁があり、その壁の間にはアメリカ政府管轄のとくにきびしく立ち入りが制限された、「ノーマンズランド」と呼ばれるゾーンが存在する。けれどもそこは、近所のメキシコ人にとっては生活圏の一部でもあり、ゴミを投げ入れたり飛んでいったボールを拾いに行ったりと、緊張関係を保ちつつも身近な土地として存在している。Chim↑Pomはその場所に、現地の人々とともに「チーム・ リベルタ」を結成し、FRP で制作した穴と十字架、スコップを、「The Grounds」の穴と対になるように設置。十字架は墓を意味し、十字架に書かれた墓の主の名前は、穴の向こう側である「LIBERTAD」。「LIBERTAD」、英語で自由を意味する「Liberty」は、リバティ島にある自由の女神や、アメリカの硬貨に刻まれていることからでもわかるように、アメリカ合衆国の象徴的理念としてあり続けた言葉であり、昔から多くの移民に門戸を開いてきたアメリカの重要なコンセプトでもあります。「アメリカの地に『自由』の墓を建てる」。 自由を謳うアメリカの、立ち入りも行き来の自由もない場所に建てられた墓に埋葬されたのは「自由という概念」であり、そこにエリイやチーム・リベルタのように入国規制された人々や国家間の問題も重ねられている。
LIBERTAD
2016
The area between the two walls is part of the local Mexican residents’ daily life, a familiar land to throw and pick up garbage, and children to play around in while always staying on guard. Chim↑Pom, forming “Team LIBERTAD” with those people, installed an object comprised of a hole, a cross labeled “Libertad” and a shovel all made with plastic. The cross signifies a grave and the name written on the cross belongs to LIBERTAD, on the other side of hole, The Grounds. LIBERTAD, means “Liberty” in English, which has been a symbolic concept in the U.S. This piece was created precisely to build a grave for the idea of liberty on American land. Executed under such a theme, the reality of people, such as those in Team LIBERTAD including Ellie who are restricted from entering the U.S. and the problems between nations are also buried.


  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo

  • LIBERTADLIBERTAD
    20162016
    ©Chim↑Pom Courtesy of the artist and MUJIN-TO Production, Tokyo