自動に動き回る掃除ロボットを使った巨大ペインティング。延々と掃除しながらも自らペンキで床を汚し、またその掃除を繰り返す。
無限やカルマ、パラドックスをテーマにしつつ、ダウンタウンでの落書きや浄化運動などをギャラリー内で可視化する。
Large-scale painting done by automated robot cleaner. The robot keeps cleaning at the same time making the floor dirty with own paints.
Taking notion of Infinity, Karma and Paradox, it visualizes the process of never-ending war of graffiti and cleaning in downtown.
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox >Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
下町のパラドックス 掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真 展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年) Courtesy of the artist and ANOMALYDowntown Paradox Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph. Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014) Courtesy of the artist and ANOMALY
--- Abandoned ParadoxAbandoned Paradox open/close
2014/ 2018
2014年にバングラデシュのアジアン・アート・ビエンナーレで発表したシリーズ「下町のパラドックス」から、4年の歳月を経て完成した作品。自走式ロボットクリーナーにより床を清掃するが、ロボットの後尾にペイントとローラーを装着しているために「清浄しているのに汚してしまう」という逆説、かつ完全にコントロールできないロボットツールにより介在する偶然性を孕んだ行為からできた、床ペインティングの「再生」を行ったシリーズ。また、本シリーズは、時間の経過と不測の偶然性、つまり保存環境における温度や湿度などによりエイジングされ、何層にも塗られた地層のようなペイントが、さまざまな表情を獲得し、パフォーマンスから4年経過したいま、唯一無二の画面構成を獲得したユニークな作品。
2014/ 2018
This series was elaborately completed in 2018, four years since they first presented
it at Asian Art Biennale 2014 in Bangladesh. A self-running cleaner manufactured by
iRobot smoothly slides on the floor to clean, while the artist fixes it with a roller
soaked in paint to the backside of the machine that paradoxically runs in all
directions to paint. In this work, a non-humanistic machine is shown as an
absolutely uncontrollable and contingent creator making a reproduction of floor
painting. With changing temperature and humidity in the place of storage and the
accumulated time to age, now it is stable and fully expresses various matière
arranged in a structure containing the multi-coated surface delicately showing the
layers underneath. This unique art piece absorbed unique characteristics of
uncontrollable time passage and traces of paradoxical performance, embodied
randomness and presented in one and only layout.
--- Photo
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 162×162cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 162×162cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 162×162cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 162×162cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 162×162cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 162×162cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 194×162cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 194×162cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 162×162cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 162×162cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 130×130cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 130×130cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 100×100cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 100×100cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 60.6×72.7cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 60.6×72.7cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) 97×130cm
Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet 97×130cm Courtesy of the artist and ANOMALY
Abandoned Paradox 2014/ 2018 ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット) Courtesy of the artist and ANOMALYAbandoned Paradox 2014/ 2018 Water-based paint on vinyl carpet Courtesy of the artist and ANOMALY