展示室内の狭く薄暗い空間から階段やスロープを通じて上にのぼると、アスファルトで舗装された大きな道が現れる。この《道》は、本展のために建築家の周防貴之とともに構想・制作された大規模なサイトスペシフィック・インスタレーションであり、都市を舞台とした作品群が展示されている下部空間を覆い隠す構造であった。パブリックとプライベートの領域が混在し、縦横無尽に走るアスファルトで覆われた大都市・東京を舞台に制作をしてきたChim↑Pomにとって、道路や広場における「公共性」は重要なテーマであり続けている。国立台湾美術館で実現した《道》と、東京・高円寺のキタコレビルに開通した《Chim↑Pom通り》では、アスファルトを素材にして既存の仕組みやルールから独立した空間を作り出し、そこに集う人々の自由意志と自発的なアクションが生む都市の新たな可能性を見いだそうとした。本展の《道》も、会期中に行われるイベントやハプニングのプロジェクトスペースとして機能し、鑑賞者と一緒により自由で開かれたものに育てていくことが意図された。市民と都市空間がいかにして有機的な関係を作り、それを保っていけるのかを、Chim↑Pomは《道》のプロジェクトを通して問うのである。
Climbing up from a narrow, dim space through stairs and a slope in the exhibition gallery, a large asphalt-paved street comes into view. A Street is a large-scale site-specific installation designed and produced in collaboration with the architect Suo Takashi for this exhibition. Its structure covered the space below where works set in the city were exhibited. For Chim↑Pom, who has been producing works in the asphalt-covered metropolis of Tokyo where public and private realms exist alongside each other, the "publicness" of streets and squares continues to be an important theme. In both the Street realized in the National Taiwan Museum of Fine Arts and the Chim↑Pom Street that opened in the Kitakore Building located in Tokyo's Koenji district, asphalt was used as a material to create spaces independent of existing mechanisms and rules. Through the creation of these spaces, Chim↑Pom attempted to discover new possibilities for the city that would be generated by the free will and voluntary actions of the people who gathered there. The
"street" conceived for this occasion also functioned as a project space for events and happenings held during the exhibition period, and was intended to be cultivated into a more free and open space in collaboration with the viewers. Chim↑Pom employs their Street project as a means of considering ways for citizens and urban spaces to form and maintain organic relationships with each other.
--- Installation view open/close
道A Street 2022 アスファルト、森美術館、特設サイト、イべン ト、パフォーマンス 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 設計:周防貴之、制作協力:涌井智仁、江幡晃四郎、ほか、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2022 Asphalt, Mori Art Museum, special website, event and performance Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Design: Suo Takashi, Production support: Wakui Tomohito, Ebata Koshiro, others, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道A Street 2022 アスファルト、森美術館、特設サイト、イべン ト、パフォーマンス 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 設計:周防貴之、制作協力:涌井智仁、江幡晃四郎、ほか、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2022 Asphalt, Mori Art Museum, special website, event and performance Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Design: Suo Takashi, Production support: Wakui Tomohito, Ebata Koshiro, others, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道A Street 2022 アスファルト、森美術館、特設サイト、イべン ト、パフォーマンス 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 設計:周防貴之、制作協力:涌井智仁、江幡晃四郎、ほか、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2022 Asphalt, Mori Art Museum, special website, event and performance Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Design: Suo Takashi, Production support: Wakui Tomohito, Ebata Koshiro, others, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道A Street 2022 アスファルト、森美術館、特設サイト、イべン ト、パフォーマンス 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 設計:周防貴之、制作協力:涌井智仁、江幡晃四郎、ほか、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2022 Asphalt, Mori Art Museum, special website, event and performance Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Design: Suo Takashi, Production support: Wakui Tomohito, Ebata Koshiro, others, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道Street 2017–2018 ビデオ、模型、レギュレーションシート、プロジェクトの残骸、ガードレール 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 模型制作協力:西村健太、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2017-2018 Video, Model, Regulation sheet, Debris,guardrail Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Productionsupport(Model): Nishimura Kenta, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道Street 2017–2018 ビデオ、模型、レギュレーションシート、プロジェクトの残骸、ガードレール 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 模型制作協力:西村健太、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2017-2018 Video, Model, Regulation sheet, Debris,guardrail Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Productionsupport(Model): Nishimura Kenta, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道Street 2017–2018 ビデオ、模型、レギュレーションシート、プロジェクトの残骸、ガードレール 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 模型制作協力:西村健太、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2017-2018 Video, Model, Regulation sheet, Debris,guardrail Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Productionsupport(Model): Nishimura Kenta, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道Street 2017–2018 ビデオ、模型、レギュレーションシート、プロジェクトの残骸、ガードレール 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 模型制作協力:西村健太、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2017-2018 Video, Model, Regulation sheet, Debris,guardrail Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Productionsupport(Model): Nishimura Kenta, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo
道Street 2017–2018 ビデオ、模型、レギュレーションシート、プロジェクトの残骸、ガードレール 展示風景:「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」森美術館(東京)2022年 模型制作協力:西村健太、撮影:森田兼次 画像提供:森美術館2017-2018 Video, Model, Regulation sheet, Debris,guardrail Installation view: Chim↑Pom: Happy Spring, Mori Art Museum, Tokyo, 2022 Productionsupport(Model): Nishimura Kenta, Photo: Kenji Morita Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo